Σε εφιάλτη μετατρέπονται οι λογαριασμοί της ΔΕΗ για νοικοκυριά και μικρομεσαίους, καθώς θα διαμορφωθούν σε δυσθεώρητα ύψη, αφού στον φοροεισπρακτικό τους χαρακτήρα θα προστεθεί πλέον σειρά άμεσων και έμμεσων αυξήσεων από την τιμολόγηση του ρεύματος, που θα ισχύσουν από το 2012, ενώ παράλληλα θα μετακυλισθούν στους τελικούς καταναλωτές και επιβαρύνσεις των παικτών της αγοράς.
Και ενώ οι ανακοινώσεις της κυβέρνησης θα επικεντρωθούν στην “επίσημη” αύξηση των τιμολογίων που θα ανακοινωθεί αυτές τις μέρες, ο χορός των χρεώσεων έχει ανοίξει κι αναμένεται, στην πραγματικότητα, σωρρευτικά, να ξεπεράσει αισθητά το όποιο ποσοστό ανακοινωθεί.
Το “ντόμινο” των αυξήσεων ξεκίνησε από την εισήγηση της ΡΑΕ για τον τριπλασιασμό του ειδικού τέλους Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Ακολούθησε η ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ για επιβολή έκτακτου ειδικού τέλους καύσης λιγνίτη, ύψους 2 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Αμέσως μετά η ΡΑΕ δημοσιοποίησε την εισήγησή της για αύξηση κατά 12,7% κατά μέσο όρο των τιμολογίων του 2012. Η τελική απόφαση του ΥΠΕΚΑ για το ύψος των ανατιμήσεων αναμένεται και κυκλοφορεί ότι θα είναι γύρω στο 10%, ενδεχομένως και λίγο χαμηλότερη.
Παράλληλα όμως, η ΡΑΕ εισηγείται την (αυτόματη) αναπροσαρμογή των τιμολογίων κάθε εξάμηνο με βάση το κόστος της χονδρεμπορικής αγοράς εφόσον υπάρχουν αποκλίσεις από το μέσο κόστος που είχε χρησιμοποιηθεί για τον προηγούμενο καθορισμό των τιμολογίων.
Επιπλέον ζητείται απελευθέρωση των τιμολογίων μέσης τάσης, αλλά και κατάργηση της διαφοροποίησης μεταξύ τιμολογίων γενικής και βιομηχανικής χρήσης στη χαμηλή τάση, καθώς και κατηγοριοποίηση των οικιακών τιμολογίων βάσει της συνολικής κατανάλωσης και διατήρηση της διαφοροποίησης των χρεώσεων ανάλογα με την ώρα κατανάλωσης. Όπως άλλωστε υπολόγισε η ΓΕΝΟΠ - ΔΕΗ, την τελευταία διετία οι λογαριασμοί της ΔΕΗ έχουν ήδη χρεωθεί με 10 αυξήσεις.
Υπενθυμίζεται ότι, πέραν των ανωτέρω, στις “πλάτες” των νοικοκυριών θα φορτωθεί και η επιβολή φόρου κατανάλωσης στο φυσικό αέριο ηλεκτροπαραγωγής, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν οι επιχειρηματίες-παραγωγοί και η αγορά από τον νέο φόρο.
Όλα αυτά εντάσσονται στον περίφημο “εξορθολογισμό” της αγοράς και των τιμολογίων ώστε να γίνουν “κοστοβαρή”, δηλαδή να αντανακλούν το κόστος παραγωγής, αλλά και να διαφυλαχθεί ο ανταγωνισμός στις συνθήκες της απελευθερωμένης αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι καταναλωτές ουσιαστικά επιβαρύνονται με πολλαπλές χρεώσεις για να περιοριστεί ο επιχειρηματικός κίνδυνος, καθώς το ρεύμα δεν αντιμετωπίζεται ως κοινωνικό αγαθό, αλλά ως “πεδίο δόξης λαμπρό” για ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια.
Μέλημα των αρμόδιων αρχών και της κυβέρνησης είναι να στρώσουν τον δρόμο για τους ιδιώτες φροντίζοντας κατά βάση για την ανοιχτή αγορά, διασφαλίζοντας τον ανταγωνισμό για τους παίκτες, συρρικνώνοντας τη δημόσια ΔΕΗ -για όσο παραμένει κρατική-, πριμοδοτώντας την περίφημη “πράσινη ανάπτυξη”, με όποιο κόστος για τα νοικοκυριά που ήδη πλήττονται από τις περικοπές, την ανεργία και την επιβολή αλλεπάλληλων φόρων-τελών.
Την ίδια στιγμή και πάλι προς όφελος των ιδιωτών βρίσκονται προ των πυλών οι αποφάσεις για το ξεπούλημα λιγντικών μονάδων της ΔΕΗ, ενώ έπεται και η αποκρατικοποίηση της επιχείρησης, που ήδη έχει υποτιμηθεί η χρηματιστηριακή της αξία.
Από τις άμεσες κι έμμεσες αυξήσεις
Το “ντόμινο” των αυξήσεων ξεκίνησε από την εισήγηση της ΡΑΕ για τον τριπλασιασμό του ειδικού τέλους Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Ακολούθησε η ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ για επιβολή έκτακτου ειδικού τέλους καύσης λιγνίτη, ύψους 2 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Αμέσως μετά η ΡΑΕ δημοσιοποίησε την εισήγησή της για αύξηση κατά 12,7% κατά μέσο όρο των τιμολογίων του 2012. Η τελική απόφαση του ΥΠΕΚΑ για το ύψος των ανατιμήσεων αναμένεται και κυκλοφορεί ότι θα είναι γύρω στο 10%, ενδεχομένως και λίγο χαμηλότερη.
Παράλληλα όμως, η ΡΑΕ εισηγείται την (αυτόματη) αναπροσαρμογή των τιμολογίων κάθε εξάμηνο με βάση το κόστος της χονδρεμπορικής αγοράς εφόσον υπάρχουν αποκλίσεις από το μέσο κόστος που είχε χρησιμοποιηθεί για τον προηγούμενο καθορισμό των τιμολογίων.
Επιπλέον ζητείται απελευθέρωση των τιμολογίων μέσης τάσης, αλλά και κατάργηση της διαφοροποίησης μεταξύ τιμολογίων γενικής και βιομηχανικής χρήσης στη χαμηλή τάση, καθώς και κατηγοριοποίηση των οικιακών τιμολογίων βάσει της συνολικής κατανάλωσης και διατήρηση της διαφοροποίησης των χρεώσεων ανάλογα με την ώρα κατανάλωσης. Όπως άλλωστε υπολόγισε η ΓΕΝΟΠ - ΔΕΗ, την τελευταία διετία οι λογαριασμοί της ΔΕΗ έχουν ήδη χρεωθεί με 10 αυξήσεις.
Υπενθυμίζεται ότι, πέραν των ανωτέρω, στις “πλάτες” των νοικοκυριών θα φορτωθεί και η επιβολή φόρου κατανάλωσης στο φυσικό αέριο ηλεκτροπαραγωγής, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν οι επιχειρηματίες-παραγωγοί και η αγορά από τον νέο φόρο.
Όλα αυτά εντάσσονται στον περίφημο “εξορθολογισμό” της αγοράς και των τιμολογίων ώστε να γίνουν “κοστοβαρή”, δηλαδή να αντανακλούν το κόστος παραγωγής, αλλά και να διαφυλαχθεί ο ανταγωνισμός στις συνθήκες της απελευθερωμένης αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι καταναλωτές ουσιαστικά επιβαρύνονται με πολλαπλές χρεώσεις για να περιοριστεί ο επιχειρηματικός κίνδυνος, καθώς το ρεύμα δεν αντιμετωπίζεται ως κοινωνικό αγαθό, αλλά ως “πεδίο δόξης λαμπρό” για ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια.
Μέλημα των αρμόδιων αρχών και της κυβέρνησης είναι να στρώσουν τον δρόμο για τους ιδιώτες φροντίζοντας κατά βάση για την ανοιχτή αγορά, διασφαλίζοντας τον ανταγωνισμό για τους παίκτες, συρρικνώνοντας τη δημόσια ΔΕΗ -για όσο παραμένει κρατική-, πριμοδοτώντας την περίφημη “πράσινη ανάπτυξη”, με όποιο κόστος για τα νοικοκυριά που ήδη πλήττονται από τις περικοπές, την ανεργία και την επιβολή αλλεπάλληλων φόρων-τελών.
Την ίδια στιγμή και πάλι προς όφελος των ιδιωτών βρίσκονται προ των πυλών οι αποφάσεις για το ξεπούλημα λιγντικών μονάδων της ΔΕΗ, ενώ έπεται και η αποκρατικοποίηση της επιχείρησης, που ήδη έχει υποτιμηθεί η χρηματιστηριακή της αξία.
Πηγη Αυγη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου